
Tekisi mieli taas haukkua hallitusta ja eilistä lisätalousarvioesitystä, mutta en viitsi. Rakennusteollisuus, Rakennusliitto, Juhana Rossi (HS tänään), VTT ja Paul Krugman ovat sanoneet jo kaiken oleellisen mitä sanottavissa on, ja luulisi hallituksen ainakin joitakin näistä tahoista kuuntelevan. Mutta näköjään ei. Surkeaa lisätalousarvioiden tehtailemista, nysväämistä ilman mitään luottamusta herättävää kokonaispakettia.
Hallitus esittää kovalla tohinalla elvyttävänsä, mutta kirjaa todellisuudessa vain kahden miljardin alijäämän veronkevennyksistä saamatta näin rahoilleen kunnollista vastinetta. Tärkein asia eli työllisyys tulee alas kuin kissanhäntä ensi vuonna.
Ja missä muuten luuraa Anu Vehviläinen, liikenneministeri, jolla olisi nyt ties kuinka monen euron paikka lobata hankkeitaan? Ilmeisesti kepuministerit luottavat nyt siihen, että Jyrki Katainen hoitaa meidät pois pahasta, onhan hän esiintynyt hiljattain edukseen jossakin ulkomaankielisessä sanomalehdessäkin. Valitettavasti palkitun ministerin talouspoliittinen linja on sitä luokkaa, että vanha maalaisliittolainen iltalypsykin alkaisi kelvata jos sitä kautta saataisiin elvytykseen rohkeutta ja järkeä. VM ei tätä asiaa ratkaise, nyt tarvitaan panoksia pääministeriltä ja muilta valtioneuvoston jäseniltä.
Ps. Tuossapa näyttää muuten olevan mainio keskustelutilaisuus, jossa on "tarkoitus penkoa aihetta: Mikä helsinkiläisten sosialidemokraattien politiikassa on epäonnistunutta." Mahtavaa, tervemenoa! Itkuvirret on varmasti vireessä ja tuhkat tarjoaa Helsingin sosialidemokraattinen nuorisopiiri.
2 comments:
Liikennehankkeita pidetään yleisesti huonoina elvytystoimina siksi että niiden aloittaminen kestää niin pitkään. Esimerkiksi, jos Helsingissä nyt ruvettaisiin tekemään elvytystoimena raidejokeria, joka on ihan järkevä investointi eli muutenkin kannatettava, niin kuokka iskisi kiveen ehkä nopeimmillaan noin 2011. Enkä usko että myöskään Pohjanmaan radan sähköistystä, nelostien korjausta, ja mitä näitä nyt on ehdotettu, polkaistaan käyntiin tuosta vain.
Aiheesta voi olla tietenkin eri mieltä, mutta millä perusteella? Mitkä liikennehankkeet saataisiin nopeasti käyntiin esimerkiksi Helsingissä?
Veronkevennyksiä voi tietysti kritisoida yleisellä tasolla, mutta kyllä minusta on järkevää elvytystä ylläpitää palkansaajien kulutuskysyntää tuloveronkevennyksin. Sillä on montaa muutakin tarkoitusta: esimerkiksi kaventaa (edes vähän) pääoma- ja ansiotulojen verotuksen epäsuhtaa sekä palkita työnteosta.
Asuntorakentaminen olisi varmasti investoinneista fiksuinta. Sen puuttumiselle on varmasti kritisoijia mutta vähemmän niitä jotka osaisivat sanoa, miten sitä saataisiin vauhtiin.
Post a Comment