Saturday, September 22, 2007

Ei noilla vedoilla 1.

Pieni arvio kunta-alan sopimusratkaisusta erityisesti hoitajien kannalta.

Ensinnäkin voi todeta, että palkankorotusprosentit ovat vähintäänkin kohtuullisia. Vaikka sopimuskausi on teollisuutta pidempi, taso ei ainakaan jää jälkeen nk. yleisestä linjasta. Kuntasopimus vahvistaa kuvaa siitä, että liittokierros on rahakierros ja työelämän laatuasiat jäävät tupotilannetta vähemmälle. Kuinka lähelle sitten mentiin kuntien kipukynnystä on hyvä kysymys, mutta käsittääkseni Jalonen sai työlleen kuntien yksimielisen tuen.

Ymmärrän hyvin kuitenkin senkin, että Tehy ja Super ottivat tarjouksen kanssa tuumaustauon. Kokoomuksen vaalilupausten ydin ei ollut korkeissa korotusprosenteissa hoitajille, vaan tasa-arvoisessa palkkauksessa. Jos kuntatyönantajan tarjousta verrataan koko kuntasektorin neuvottelutavoitteisiin, ratkaisun rakenne on ihan erilainen mitä lähdettiin tavoittelemaan. Yleiskorotukset ovat sitä luokkaa mitä pyydettiin, mutta työn vaativuuteen liittyviin epäkohtiin tarkoitettu tasa-arvopotti hyvin vaatimaton tarpeisiin nähden. Ei tällä tarjouksella korjata hoitoalan palkkatason rakenneongelmia ja eri ammattiryhmien suhteelliseen toimeentuloon liittyviä oikeudenmukaisuusristiriitoja.

Eikä niitä oikein voi tällä nykyisellä neuvottelurakenteella korjatakaan. Oppositiojohtaja Jyrki Katainen heitti bensaa liekkeihin paikassa, jossa palokunta ei toimi yhtenä joukkueena. Taitava poliittinen veto ennen vaaleja osui kriittisimpään liikkuvien äänestäjien ryhmään. Mutta niin kauan kuin kuntatyönantaja neuvottelee keskitetysti kaikkien kunnallisten työntekijäryhmien kanssa niin ei valtio pysty edes korotetuilla valtionosuuksilla hoitamaan alan palkkauksen epätasa-arvoa kuntoon - ei vaikka aidosti tahtoisi. Siksi kyseessä on Kataisen osalta joko tietoinen huijaus tai vailinnaisten perutietojen varassa tehty tyhmyys ja riskinotto, siis "jäätteenmäet".

Tässä tilanteessa tuo 150 MEUR:on pottikin taitaa jopa kattaa suurin piirtein sen työnantajan tarjoaman yleisen linjan (n. 9%) ylittävän osan, joka hoitoalalle kohdistuisi (n. 3,4 %). Ei niitä hoitajia kunta-alalla niin järjettömän paljon kuitenkaan työskentele. Mutta kuten sanottu, perusongelma ei katoa tällä lailla mihinkään - hoitohenkilöstön palkat eivät tällä ratkaisulla saavuta kouriintuntuvasti muiden ammattiryhmien (niin kunta-alan kuin yksityistenkin) palkkatasoa.

Jos Katainen olisi lähtenyt yrittämään tupon ja tasa-arvotupon tielle tosissaan, hänellä olisi saattanut olla hieman paremmat mahdollisuudet onnistua, sillä tällöin valtion rooli ratkaisussa on keskeisempi. Eräänlainen vaalilupauksen pettäminen on jo sekin, että tupoa ei edes yritetty. Nyt koko sopan voi tiivistää jalkapallotermein toteamukseen, "ei noilla vedoilla".

PS. Kuka vielä väittää, että demarit kulkevat jälkijunassa? Demarinuorten liittokokous hyväksyi kesällä 2005 julkilausuman, jossa vaadittiin kantaverkkoyhtiö Fingridin kansallistamista. Perusteet ovat samat, joilla EU:n komissio nyt vaatii kantaverkkoyhtiöitä valtionyhtiöiksi ja sähkön tuotantoa ja siirtoa liiketaloudellisesti erilleen. Taisinpa toimia tuolloin jopa itse julkilausumavaliokunnan puheenjohtajana. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää :)

6 comments:

Petri Mustakallio said...

Hyvä kirjoitus! Minunkin tietääkseni Jalosella oli yksimielinen mandaatti sopimukseen johtaneen esityksensä tekemiseen. Mutta kyllähän kunnista kuuluu nurinaa että noin suuren palkkakustannusten kasvun hoitaminen ei onnistu ilman veronkiristyksiä / menoleikkauksia. Enpä tosiaan tiedä mitä itse kunkin pitäisi/olisi pitänyt tuossa palkkakiistassa tehdä.

Pitäisikö hoitajien hyväksyä sopimus? Tasonsa puolesta - ja osin myös kohdentumisen - se on sellainen että ehdottomasti pitäisi. Nykyisellä sopimus- ja neuvottelumekanismilla muiden hyväksymä sopimus oli parasta mitä he voivat saada.

Onko heidän tyytymättömyytensä ja mahdollinen työtaistelu oikeutettu? Noilla Villen esittämillä perusteluilla ehdottomasti on. Tiedän että hoitohenkilökunnassa on vuosien ajalta patoutunutta valtavasti tyytymättömyyttä, joka ei voi olla jossakin vaiheessa purkautumatta. Sen aika on luultavasti lähiviikkoina.

Tässä asiassa en usko että ratkaisun muoto oli merkityksellinen. Vaikea nähdä miten asia olisi tupolla muuttunut hoitohenkilökunnan kannalta ainakaan paremmaksi.

Petteri Oksa said...

Se 15o Meur riittää vähään vajaaseen puoleen siitä yleisen linjan ylimenevästä osasta. Jos maksettaisiin kokonaan, rahaa tarttis oll n. 380 Meur

Anonymous said...

Petteri, puhutko nyt siitä osasta joka kohdistuu nimenomaan hoitajille? Minä en tulkinnut Kataisen lupausta niin, että hän kuittaa sinänsä ylimenevän osan, vaan hoitajille siitä lohkeavan potin. En tiedä paljonko kunta-alalla on hoitajia, mutta karkean arvion perusteella 150 MEUR riittäisi 170 000 hoitajalle tätä tarkoitusta varten. -koobra

Petri Mustakallio said...

Minusta Katainen ei ole puhunut hoitajista vaan koulutetusta väestä jonka palkka ei vastaa työn vaativuutta. En erityisemmin pidä eri ammattiryhmien nostamisesta mutta kyllä minusta tuolla määritelmällä lastentarhanopettajat ansaitsisivat jopa suhteellisesti suuremmat lisäykset palkkaansa kuin hoitajat.

Muuten: Noihin neuvotteluihin liittyvissä julkisissa esiitymisisissä minuun on tehnyt erityisen suuren vaikutuksen JUKO:n pääneuvottelija, OAJ:n puheenjohtaja Erkki Kangasniemi. Miehestä selvästi näkyy että on kokemusta ja ammattitaitoa hommaansa ja osaa vielä asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa. Hänen viileän rauhallinen esiintyminen A-talkissa Tehyn Minna Helteen ja kansanedustaja Asko-Seljavaaran kanssa oli todella vakuuttavan tuntuista.

Arto J. Virtanen said...

Pete, en voisi olla enempää eri mieltä kanssasi Kangasniemen esiintymisestä kyseisessä ohjelmassa. Mies oli ylimielinen sika. Aivan käsittämätön asenne tässä neuvottelutilanteessa. Ja vahvisti palkansaajien keskinäistä vastakkainasettelua. Ajatukset toki olivat "riisuttuina" useimmiten ihan ok, ja jopa harkittuja. Mutta se tapa..

Petri Mustakallio said...

Minusta sitä vastakkainasettelua kyllä lietsottiin Tehyn puolelta, mutta nämä ovat makuasioita.