Monday, May 26, 2008

Niin on kuin miltä näyttää




***** Suorat ja epäsuorat keskustelut menneen viikon aikana ovat osoittaneet, että edellinen postaukseni oli tarpeellinen. Kun itse kuulin useampi viikko sitten ensimmäiset puheet siitä, että jotkut yleensä ottaen vierastavat ajatusta raskaana olevan naisen valitsemista poliittisen puolueen puheenjohtajaksi, ajattelin että tällaista ongelmaa tuskin vallitsee SDP:n sisällä. Nyt ymmärrän, että olin tältä osin todellakin väärässä. Ongelma on todellinen, ja jossain kohtaa näyttäisi syntyvän kohtalaisen syvä kommunikointikatkos asiasta eri mieltä olevien ihmisten – myös SDP:n jäsenten - välille.
Jokaisella saa olla oma mielipiteensä eikä kenenkään mielipide ole toista parempi, mutta minua tämänkaltainen asia hämää silti pahasti. Menemättä enää sen syvemmälle ongelmaan kysyn, miksi juuri puolueen puheenjohtajan tehtävä on sellainen joka ei sopisi pienen lapsen äidille tai isälle? Onhan puheenjohtajalla tukenaan enemmän avustajia kuin keskivertopulliaisella, ja monet menotkin sovitetaan ensi sijassa hänen kalenteriinsa. Miksi urapolitiikon äitiys tai isyys on ongelma, mutta liikenaisen tai–miehen ei ole?
Poliittiset johtajat ovat yhteiskunnallisen keskustelun paalupaikalla, ja antavat toiminnallaan hyvää tai huonoa esimerkkiä ihmisille. Asiasta olisi kiinnostavaa kuulla parin päivystävän naistutkijadosentin mielipide. Samoin toivoisin puheenjohtajaehdokkaiden näkemyksiä asiasta. Mistä kehittyy johtavan tasa-arvopuolueen sisälle erimielisyys siitä, minkälaisella perhetaustalla on tai ei ole kykenevä puheenjohtajaksi?

***** Mitä tulee mieleen kun luet tätä uutista ja katsot kuvaa Finnjetistä? Suomen loistava laivanrakennusperinne? Ensimmäiset kunnon viihderisteilyt? Miten voitaisiin koota tarvittavat 8 miljoonaa, jotta laivavanhus saataisiin vielä takaisin Suomeen?

No, kuka nostalgiaa kaipaa hänelle nostalgiaa suotakoon. Minun silmissäni kyseessä on kuitenkin vanha laivanromu, jonka käyttökelpoisuudesta Espoon kaupungille voisin esittää syvät epäilyni. Mahdollisesti niitä vielä joutuu esittämään muutama muukin. Täkäläisillä telakoilla on aina osattu tehdä hienoja laivoja, mutta ei niitä silti enää 20 vuoden käytön jälkeen takaisin kannattaisi ostaa. Mutta vaikkei kannattaisi, pitäisikö sittenkin?

Minulla tulee tuosta uutisesta mieleen jotain ihan muuta. Tulee mieleen kuumuus, kosteus, hitsauksen ujellus, veriläikät hiekassa. Finnjet on monen muun ikätoverinsa tavoin, pitkän omistusketjutuksen päätteeksi matkalla Mumbain romutusrannikolle. Vierailin siellä noin vuosi sitten. Kun laiva sinne päätyy, sen romutukseen eivät riitä veri, hiki ja kyyneleet. Alusten hautaaminen vaatii myös ihmishenkiä. Laivanromutus on maailman vaarallisin ammatti, eikä sitä tehdä juuri muualla kuin Aasiassa. Työskentelyolosuhteet ovat karmaisevat.

Yleensä vanhan laivan omistajuus vaihtuu lukemattomia kertoja siksi, että kukaan ei haluaisi vastata siitä millä lailla laivat romutetaan. Yritetään välttää ikäviä kysymyksiä. Siksi Finnjetin tapaus on mielenkiintoinen: Kurt Bymanilla ja Martin Saarikankaalla on ilmeisesti kontaktit tämän hetkiseen omistajaan. Tosin kumpikin näyttää heittävän palloa toiselle, joten tuskinpa tuosta tulosta tulee. Mutta jos eivät muuta keksi ja aihepiiri kiinnostaa, he voisivat vähintäänkin politisoida sen, millä lailla Finnjet nyt aiotaan romuttaa. Tai joku muu voisi. Esimerkiksi kansainvälinen työjärjestö ILO ja kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO ovat sellaisia organisaatioita, jotka ovat varmasti kiinnostuneita tietämään mitä tässä keississä tapahtuu. Luonteva keskustelufoorumi asialle olisi myös esimerkiksi Euroopan parlamentti.

Suomi on työturvallisuuden osalta maailman eturivin valtioita. Kun me rakennamme laivoja maailman vesille, olisi luontevaa että kiinnittäisimme tällaisen tilaisuuden tullen myös rohkeasti huomiota siihen, mitä noille valtamerten prinsessoille ja kuningattarille tapahtuu elämän ehtoon kohdatessa.

***** Sain tänään mielenkiintoisen puhelinsoiton. Ensin pyöri vain mielessä kysymys, miksi tämä mies minulle soittaa. Kuulumisia on tietysti mukava vaihdella maanantaipäivän ratoksi, mutta tiedän että hänellä on kyllä muitakin asioita hoidettavanaan. Hetken päästä punainen lanka avautui. Ville, I have a special reason to call you…

Jos olisin Vilman yksinhuoltaja, olisin voinut ottaa tytön kainaloon ja lähteä. Vilma puhuisi ranskaa jo ennen nelivuotissynttäreitään. Mutta yhteishuoltajana sellainen ei onnistu. Pitää siis yrittää tyytyä siihen ajatukseen, että mitään todellista vaihtoehtoa tähän ei nyt vain sisälly.

9 comments:

Anu said...

Minäkään en näe Finjetissä sitä hehkua, miksi se pitäisi saada takaisin Suomeen. Saarikankaan manööveri on kuitenkin päivän Turun Sanomien mukaan johtamassa siihen, että laivaa puuhataan nyt hotelliksi Turkuun.

Minä en jaksa ideasta kauheasti innostua, mutta lehden mukaan sijoittajaryhmä puhkuu intoa. Tosin se, että minä en näe tässä "järjettömän hyvää bisnesideaa", kertoo varmaan vaan siitä, että toiset ovat liikemiehiä ja toiset eivät. ;)

Jaana Leppäkorpi said...

Hei haloo! Miten voi olla mahdollista, että espoon valtuuston lähes ainoa sitoutumaton, jonka pääasiallinen tehtävä on pitkittää ja latistaa valtuuston kokouksia saa tällaisen huomion? Aloite on jo itsessään sen verta typerä, että se olisi pitänyt vaieta kuoliaaksi. Niin teki eilen kaupunginhallitus, missä hra yritti asiaansa edistää.

Tässä kyse tempusta, joka takaa sen, että ensi kaudellakin Espoon valtuuston kokoukset puuroutuvat, kun asiaa kun asiaa yritetään palauttaa, hylätä, jättää pöydälle ja sitten vielä selostaa vääräksi kaikilla mahdollisilla argumenteillä.

Mutta se on espoolaisten kuntalaisten tahto, eikä sille mitään voi. Mitään niillä äänillä ei kuitenkaan aikaiseksi saada.

Ps. ainoa syy Finjetin raahaamiseen Espooseen olisi se, että se on rakkaan mieheni ensimmäinen työpaikka. Onneksi kuulin siitä vasta kh:n kokouksen jälkeen...

Ville Kopra said...

No mutta sehän olisi hienoa, Anu. Saataisiin Turkuunkin yksi vähän modernimpi hotelli ;) Loistava bisnesidea!

Jaana, eihän mikään idea mikä tulee suomalaisen telakkateollisuuden isolta vanhalta mieheltä voi olla huono! Ei ainakaan toimittajien mielestä...

Jaana Leppäkorpi said...

Se telakkamieshän tässä on vain allekirjoittaja, ei aloitteen tekijä. Ihmettelen kyllä miksi telakkateollisuuden ex-ikoni edes on allekirjoittanut sen, vai johtuuko sekin vaalien läheisyydestä?

Myönnän kyllä, että meillä liian helposti allekirjoitetaan valtuutettujen tekemiä aloitteita, jotta ne saadaan sitten käsittelyyn. Ettei ole asioista pulaa kokouksissa...

Alkaa kevät olla niin pitkällä, että olen hieman leipääntynyt menneisiin kokouksiin. Alkusyksystä mennään sitten taas uudella innolla!

Hanna Kuntsi said...

Niin mitä sulle tarjottiin? Vaikket voikaan selkeästi tarjoukseen tarttua, niin lukijoiden uteliaisuus pitää tyydyttää, jos sen on herättänyt.

Anu said...

Jaanalle kiitos lisätiedoista. TS:n jutun perusteella sain käsityksen, että aloite oli nimenomaan MS:n tekemä enkä tarkistanut asiaa mistään.

Minusta tässä(kin) käyty keskustelu todistaa sen, että aloite Finjetistä on oiva keino taata oman nimen näkyminen edes hetken aikaa julkisuudessa. Jospa sitten edes joku äänestäjä sen muistaisi vielä lokakuussa...

Anonymous said...

Jos tykkää rahasta ja vallasta ja viihtyy niiden syleilyssä, kannattaa liittoutua niiden kanssa, jotka kehittävät gravitaatiomoottoria. Se tuottaa energiaa pelkän painovoiman ja magnetismin avulla.

Kyseessä on koko nykyisen maailman mullistava keksintö. Enää et maksa energiasta mitään. et tarvitse sähköä, et öljyä etkä edes halkoja saadaksesi ja tuottaaksesi energiaa...

Meille on tosin kouluissa opetettu, ettei se ole mahdollista, mutta eipä tuosta ole kauan, kun meille opetettiin, että maapallo on litteä...

Ville Kopra said...

Hanna:

http://www.emf-fem.org/contact/vacancy

Anonymous said...

Hyvä Ville ja kumppanit!!

http://www.demari.fi/content/view/655/1/