Hesarin mielipidesivulla oli tänään kiinnostava juttu. Helsingin keskustaan vaadittiin kunnon jazzklubia. Erinomainen ajatus.
Umo Jazz House viiskulmassa oli loistopaikka, mutta sepä tosiaan lakkasi olemasta jo jokin aika sitten. Kirjoittajien mukaan syynä oli homeongelmat. Omituista että se nyt sellaiseen lopullisesti kaatui, sillä aina kun itse kävin Umossa niin paikkahan oli kuta kuinkin täynnä. Usein sinne ei saanut lippujakaan, jos oli liikkeellä samana iltana.
Terävä havainto siis, että laadukas jazzklubi puuttuu Helsingistä nyt. Pyöriiköhän se Sibelius-akatemian Fenix-klubi edelleen? No, sehän ei kuitenkaan keskity millään lailla jazziin eikä sinänsä ratkaise ongelmaa. Siitä olen kirjoittajien kanssa hieman eri mieltä, onko se sitten Helsingin kaupungin asia järjestää se klubi. Ok, koska on selvää että kysyntä laadukkaalle jazzille ja mukavalle klubille on liiketaloudellisesti riittävä, stadihan voisi tehdä klubillaan kassavirtaa ellei yksityiset tahot herää. Mikäs siinä. Mutta liiketoimintaan kuitenkin kuuluu myös riskit, eikä jazz kovin luontevasti kuulu kaupungin palveluksi. Joten herätys on parasta suunnata Helsingin yrittäjille!
Paikka voisi olla sellainen, jossa on iltaisin laadukasta jazzia ja iltapäivisin sekä alkuillasta muuta livemusiikkia. Vähintäänkin pianisti. Miten on mahdollista, että -50 ja -60 –luvun musiikki sinänsä nauttii nykyisinkin niin suurta suosiota, mutta Helsingistä puuttuu baari jossa sitä soitetaan? Valkoiset pöytäliinat ja yksi vakipianisti. Ei sen sen kummempaa tarvitsisi olla.
Vähän aikaa sitten istuimme lasillisella parin toverin kanssa, ja totesimme että Hakaniemessä uudelle kuppilalle olisi paikkakin valmiina. Nimittäin Metallitalon alakerroksessa, vanhan Mustan Pörssin paikalla. Erään SAK:laisen liiton talousvastaava suunnitteli siihen jo omien mieltymystensä mukaista baaria. Pyydetty neliövuokra on kuulemma silti liian korkea, ja paikka on muutenkin kohtalaisen suuri baariksi. Ehkä liitot voisivatkin perustaa tähän itse sen uuden jazzklubin? Hyvää musiikkia, seuraa, ja kaiken hyvän päälle suora yhteys taistelevaan työväenliikkeeseen. Herätys liitot?
Ps. Erkki Tuomiojan bensakiintiö on ihan kiinnostava ajatus. Sellaisia nyt tarvitaankin. Ihmettelin hiukan, että Tuomioja jätti ideansa tähän bensaseteli – asteelle, sillä sen olisi voinut viedä luontevasti pidemmällekin. Henkilökohtainen päästökauppakaan ei ole mikään uusi ajatus, vaan sitä pyöriteltiin jonkin verran myös SDP:n ilmasto-ohjelman työryhmässä. Ajatuksen alkuperä vain taitaa löytyä Iso-Britannian New Labourista, ja sitä puoluettahan Tuomioja ei muistaakseni suostu sosialidemokraattiseksi edes kutsumaan.
4 comments:
Krhm.
No, täytyisi varmaankin kirjoittaa itse tuosta klubiasiasta kattavammin jo lähiaikoina, mutta a) ihan noin yksinkertaista se ei ole ja b) kaupallista toimintaahan se juuri ei ole. Tuo jazzkapakin ansaintalogiikka kun on hiukkasen ongelmallinen.
Storyville on hyvä esimerkki kaupallisin perustein toimivasta "jazz-klubista". Ei taida siellä paljon "nuorten osaajien" tai muuten vain "korkeatasoinen jazz" näkyä. Hillel Tokazier puistossa Fly me to the Moonia soittamassa kyllä... Mikäpä siinä, jos siitä tykkää.
Eli Jumo-klubi oli valtion orkesterilaitoslain piirissä toimivan UMO:n "kotitila". Vähän samaan tyyliin kuin Finlandia-talo HKO:n. Jumo ei tehnyt taloudellista voittoa, eikä sen ollut tarkoituskaan tehdä. Toki sen toiminta oli jossain määrin kannattavampaa kuin esim. kaupunginorkesterin, mutta taloudellinen voitto ei ollut sen ensisijainen tavoite.
Sibelius-Akatemian Fenix-klubi (, jossa allekirjoittanut aikoinaan oli vuoden äänimiehenä) ei ole vakavasti otettava vaihtoehto. Se on huonosti musiikin toistamiseen soveltuvaan ruokalaan tehty "hätäratkaisu".
Musiikkitaloon on asiallinen klubitila tulossa. Tätä kannattaa rummuttaa aina kun väitetään M-talon olevan vain pelkkä "klassisen musiikin eliitin mekka".
Mutta tästä joku toinen päivä paremmalla ajalla.
Vesilasi ehdotti vielä Tuomiojan systeemiä parempaa järjestelyä. Jonkinsorttinen "progressiivinen bensavero" olisi kyllä poikaa; henkilökohtainen päästökauppa kehiin?
Ahaa, ehkä meillä on kuitenkin hieman erilainen "maali" siinä mitä tässä jazzklubin tapauksessa haetaan. Tietysti olisi hyvä että se antaisi mahdollisuuden nuorille jazz-ammattilaisille, mutta ei ohjelmasta pidä silti tehdä niin taiteellista etteikö se myisi hyvin.
Enkä ole itse asiassa niiden hesarikirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä, etteikö hyvälle jazzklubille kuulu myös kunnon anniskelusysteemi ja tanssimahd. Tuo oli mulle uusi asia että UMO toimikin valtion orkesterilaitoslain piirissä eikä tehnyt voittoa.
Pakko myöntää, että vesilasin kehitysversiokin on kiinnostava. Tietenkään ei voi oikeasta laittaa bensaveroon miljardin lisärasitusta, johan se vaarantaisi talouden toiminnankin, mutta hyvä ajatusleikki silti - sellaiseksihan näitä kuuluu sanoa. -koobra
Jatsia.... Kylmät väreet kulkevat selkäpiissä.... Kaupallisena tietty kyllä, kun käyttäjät maksavat. Mitän yleisin varoin järjestettyä en oikein usko tarvittavan - eikä kyse ole musiikkimausta.
Kumma juttu blues uppoaa, mutta jazz ei missään tapauksessa. Asialla kyllä on tekemistä sen kanssa, että meillä oli intissä samassa tuvassa yks siihen hurahtanut, joka oli aina tunkemassa sitä fuusiojatsiaan mankkaan kun ehti *tuskallisia muistoja*
Juu, eli "jatsin" ja "jazz-klubin" määritelmän ytimessä oltiin... HS:n mielipidekirjoittajat tarkoittivat selvästi kansainvälistä ohjelmistoltaan korkeatasoista klubia - jotain aivan muuta kuin "Storyville"/pianobaari siis.
Ja UMOhan saa myös Helsingin kaupungilta tukea.
Petterin kanssa olen tyystin eri mieltä "jazzin" tukemisesta valtion pussista, mutta silloin ollaankin taas kulttuuripolitiikan peruskysymysten äärellä, johon ei taas tässä kohtaa ehkä kannata mennä.
Huomautanpa vaan, että Suomessa orkesterilaitosten piirissä on noin tuhat säännöllistä muusikon työpaikkaa klassissa orkestereissa (muistaakseni täsmällisemmin n. 1020), jazzille n. 20 (UMO), kansanmusiikille 5 (Tallari Kaustisella) ja lastenmusiikille 5 (Loiskis, Jyväskylä.). Se mitä tuetaan ja miten tuetaan on monimutkainen kysymys, mutta lienee selvää, että nykyinen järjestely ei ole tasa-arvoinen ainakaan muusikoiden näkökulmasta.
Täytyy varmaan avata tätä tosiaan jo lähipäivinä...
Post a Comment