Iltalenkillä matkalla Seurasaareen mietin yksityisautoilun rajoittamista Helsingissä. Nythän näyttää siltä, että tietullit ovat hyvää vauhtia tulossa SDP:n viralliseksi tavoitteeksi. Painotan: ”hyvää vauhtia”. Eli ehkä. Jos esitysten mukaan näin käy, asia voisi mennä läpikin Helsingissä aika pikaisesti, eikö? Yksityisautoilu vähenisi, ja joukkoliikenteen resurssit kasvaisivat. Mutta tuli kuitenkin toinenkin keino mieleen saman asian ajamiseksi.
Pitäisikö parkkitilaa rajoittaa kantakaupungin alueella? Autonomistajana ensimmäinen ajatus on, että ei tietenkään, vaan päinvastoin parkkimahdollisuuksia pitäisi parantaa. Onhan se nyt lähestulkoon ihmisoikeuskysymys, että saa autonsa johonkin parkkiin! Itsekin joutuu silloin tällöin etsiskelemään koloa Munkkiniemessä, mutta kyllä se silti aina kohtalaisen nopeasti löytyy. Ellei löytyisi, olisi autosta luopuminen huomattavasti lähempänä.
Toisaalta vaikka katuparkkeeraamista kiristettäisiin sulkemalla enemmän katuja pysäköinniltä tai lisäämällä maksualueita, aina voi jonottaa taloyhtiön ruutuja. Itsekin olen kai jo aika lähellä johtopaikkaa. Sellainen lisää autonomistajille turhan päiten toivoa mukavasta parkkeeraamisesta. Taloyhtiöiden parkkisääntöjä pitäisikin ehkä muuttaa siten, että ruutuja annetaan ensinäkin vain yli yksilapsisille perheille ja vammaisille sekä toissijaisesti tästä menettelystä yli jäävät ruudut selvästi korotetuilla taksoilla muille halukkaille.
Joukkoliikenteen liityntäpysäköinnin mahdollisuuksia pitäisi kuitenkin parantaa.
Yksityisautoilusta pitäisi kaupunkialueilla tehdä korkeintaan erityisryhmien kulkuväline, ja muille erityisverotettu luksushyödyke. Hmm, kelpo sosialidemokraattina kysyn tietysti, mitkä ovat parkkiuudistukseni tulonjakovaikutukset? Sanoisin että vasemmistolaisittain kohtalaisen siedettävät, noin yhtäkkiä ajateltuna. Parkkitilaahan löytyy idästä ja pohjoisesta huomattavasti helpommin kuin kantakaupungista ja Hakamäentien eteläpuolelta. Parkkikatujen hivuttaminen saisi nimenomaan Töölön, Munkan, Sörkän ja Vallilan ihmiset miettimään omaa autontarvettaan. Oma auto ei varmasti ole kaikille välttämättömyys. Sitä se ei ole allekirjoittaneellekaan.
No comments:
Post a Comment